שימוש בסמלי המדינה והרשויות המקומיות בפרסום : עו"ד עוז חיים | קניין רוחני | זכויות יוצרים | דיני אינטרנט

שימוש בסמלי המדינה והרשויות המקומיות בפרסום

משחר ההיסטוריה נהגו בני האדם לעשות שימוש בסמלים.

ניכר, כי סמלים מלווים את האנושות מאז ומתמיד. החל מדתות ותרבויות שונות וכלה במלכים, אבירים ושליטים שביקשו לסמן את שלטונם וליצור הזדהות עבור נתיניהם.

ברבות השנים המשיכו הסמלים ללוות את בני האדם, גם בעידן המודרני. ומה שהחל כסימן שלטוני של שבטים ומשפחות אצולה או ממלכות, הפך לנחלתה של כל מדינה ומדינה. כך שבפועל סמלים שלטוניים רשמיים מלווים אותנו ביום יום, והם נמצאים בכל מקום, בכל רשות שלטונית או רשות מקומית- משרדים ממשלתיים, זרועות ביצוע של המדינה, עיריות, מועצות אזוריות ומקומיות ועוד.

למי ומתי מותר להשתמש בסמלים אלה?

העובדה שסמלים "רשמיים" של המדינה, מוסדותיה ורשויותיה מצויים בכל מקום, עלולה לעיתים ליצור תחושה כי הם שייכים לכולנו או בעצם, לא שייכים לאף אחד. וככאלה כולנו יכולים לעשות בהם שימוש למטרותינו.

כך לדוגמא, חברת אינטרנט החליטה כי במסגרת קמפיין פרסומי שהופץ ברשת, היא תעשה שימוש בסמל של עיריית כפר סבא, זאת על מנת למשוך גולשים אל הפרסום. במקרה אחר, עשה אתר בשם motzkin.co.il , שהיה אתר פרטי של מפלגת העבודה, שימוש בסמלה של העיר קריית מוצקין.

בשני המקרים מדובר בגופים שאינם גופים רשמיים שביקשו לעשות שימוש בסמלים של רשויות המדינה ובכך, אולי, להנות מיתרון או מערך מוסף. האם פעלו כדין?

במישור העסקי היומיומי, על מנת לזכות בהגנה על סמל של חברה מסחרית, כלומר לוגו, דרך המלך תהיה לרשום אותו כסימן מסחר. לו יסבור רשם סימני המסחר כי סמלה של חברה מתאים לרישום, בהתאם לתנאים הקבועים בחוק, או אז, היא תוכל להנות משימוש ייחודי בו ומהגנה שיעניק לה החוק מפני גופים האחרים שיבקשו לעשות שימוש בסימנים אלה.

חוק הגנת הסמלים

לא כך הדין ככל שזה נוגע לסמליה של המדינה ורשויותיה. המדינה איננה נדרשת לבצע פעולה אקטיבית, כמונו האזרחים, על מנת לזכות בהגנה. על סמלים אלה מגן "חוק הגנת סמלים" שחוקק בשנת 1974 האוסר על כל אדם לעשות שימוש בסמלים, שמות ודגלים למטרות מסחר, פרסומת או הסברה. יחד עם זאת, לפחות לכאורה, האיסור לעשות שימוש בסמלים איננו מוחלט. החוק ממשיך וקובע כי האיסור לעשות שימוש בסמלים אלה יהיה רק במידה שיהיה בשימוש כדי להביא את הזולת לחשוב שאותו אדם פועל מטעם המדינה או הרשות המקומית.

מהם, אם כן, השימושים העלולים להביא את הזולת לטעות כי מדובר בשימוש מטעם המדינה? זאת החוק איננו מבהיר ונראה כי שיקול הדעת הוא לבית המשפט. מה שכמובן יוצר אי וודאות והוא תלוי שופט. כך למשל, בפסק הדין שניתן בבית המשפט המחוזי בתל אביב בעניין שימוש בסמלה של העיר קריית מוצקין, סבר השופט שדן בראשיתו של התיק, כאשר נתבקש לתת צו מניעה זמני, כי העובדה שמפעילי האתר השתמשו בסמלה של העיר ק.מוצקין ללא שם העיר, אינו יכול לגרום להטעית הציבור. והנה, בבואו של שופט אחר לדון באותה שאלה בדיוק, כאשר דן בתיק העיקרי, קבע כי השימוש בסמל ללא שמה של העיר הינו אסור ונוגד את הוראת החוק. הנה לנו שתי דעות מנוגדות, של שני שופטים, שדנו בשאלה זהה.

גם בדוגמא הנוספת שהובאה, באשר לשימוש בסמלה של העיר כפר סבא בפרסומת אינטרנטית (אשר לא נדונה בבית המשפט) ההנחה תהיה כי מדובר בשימוש אסור שיכול להביא גולשים לחשוב שעיריית כפר סבא העניקה חסות לאותו גוף מסחרי ולכן יש להסיר הקמפיין הפרסומי על מנת שלא להחשף להליכים משפטיים.

יש לציין כי לצד העוולה האזרחית באי קיום החוק, מדובר בעבירה פלילית שלצידה קנס ואף מאסר. עוד יצויין כי סמל המדינה, ההמנון והדגל זוכים להגנה נוספת גם מכוח חוק הדגל הסמל וההמנון האוסר כל שימוש מסחרי בהם. גם פקודת סימני המסחר מגנה על סמלי המדינה, בכך שהיא אוסרת על עסקים מסחריים לכלול בסימנים שלהם אלמנטיים שלטוניים או סמלים של המדינה.

צפו בפאנל בנושא ההגנה על סמלי המדינה, כפי שנערך וצולם בערוץ הכנסת בהשתתפותו של עו"ד עוז חיים

לחזרה לעמוד סימני מסחר