צור קשר
מלא/י את הטופס
ונחזור אליך בהקדם האפשרי
מלא/י את הטופס
ונחזור אליך בהקדם האפשרי
גננות ומורות רבות הופתעו מהנחיית משרד החינוך, בעיצומו של משבר הקורונה, האוסרת עליהם להקריא סיפורים לילדים במסגרת הלמידה מרחוק. הנחייה שכזאת, יצרה בהלה בקרב ההורים והגננות כאחד. האם הילדים שלנו לא יוכלו לשמוע סיפורים מפי הגננת, רק בגלל שאינם נמצאים פיסית בגן? ברור שאין בכך הגיון או טעם.
על אף האיסור הגורף לעשות שימוש ביצירות ללא רשות בעליהן, קובע חוק זכות יוצרים רשימה לא סגורה של מטרות, שאם השימוש נעשה למענן, ייחשב הדבר ל"שימוש הוגן" ויהיה מותר, גם ללא קבלת רשות.
בין מטרות אלה, קובע החוק כי "הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך" תהווה שימוש הוגן ביצירה. כלומר, שימוש ביצירה למטרת לימוד במסגרת מוסד חינוך מוכר כמו בית ספר או גן. הוראת חוק זו, היה שמאפשרת לבתי הספר ללמד ולהציג שירים וסיפורים של נתן אלתרמן ויהודה עמיחי בשיעורי ספרות או לעשות שימוש בשיריו הנפלאים של אריק איינשטיין במסגרת טקס בבית הספר או מסיבת סיום בגן, בליווי קרדיט הולם.
יש הגיון רב במתן אפשרות למוסדות חינוך לעשות שימוש הוגן ביצירות, בייחוד לצורך חשיפתן לתלמידים באופן שיעשיר את ידיעתם ואת שפתם ויהפוך אותם, בתקווה, ליוצרים בעצמם.
תקופת הקורונה הולידה דרך לימוד והוראה קצת שונה ממה שהורגלנו. את הלוח המחיק החליף המסך, ואת התלמידים והמורה, החליפו משבצות קטנות שמהן מציצים פרצופים על פני אפליקציית "זום". אך אין בכך כדי לשנות את העובדה, כי מתקיימת "הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך", ועימה גם הרציונל העומד מאחורי החוק: לאפשר למוסדות החינוך לחשוף תלמידים ליצירות ספרותיות ואמנותיות.
יש שביקשו להבדיל בין מצב שבו המורה מקריאה סיפור בשידור חי לתלמידים או לילדי הגן במהלך מפגש "זום" לבין מצב שבו המורה מקליטה עצמה מראש ושולחת אל הילדים באמצעים שונים. בזמן שבמקרה הראשון הדבר דומה יותר להוראה פרונטלית בפני תלמידים, הרי שהקלטת שיר או סיפור מראש ושליחתו לקבוצת הוואטסאפ המשותפת, על מנת שהילדים יראו את הסיפור בזמנם, עלולה, לפי הטענה, לחרוג מההיתר שניתן בחוק.
אני סבור כי בשני המקרים מתקיים אותו רציונל. בשני במקרים השימוש ביצירה או בסיפור מתקיים לשם הוראה על ידי מוסד חינוך. מדובר בתוכן שנשלח ונערך על ידי הגננת או המורה לצורך הקניית מיומנויות אלה ואחרות, בהתאם לתכנית לימוד מסודרת ולמטרה זו בלבד. העובדה כי התיעוד של המורה מספרת את הסיפור עלול להתגלגל הלאה או ניתן יהיה לעשות בו שימושים מעבר לכך, לטעמי זניחה למטרה העיקרית. בימים שכאלה, בהם ילדים משוועים לתוכן איכותי ולמגע חינוכי ותרבותי, אסור לגרום לאפקט מצנן שיגרום לגננות להמנע או לחשוב פעמיים לפני שהם מקריאות לילדים סיפור.
תנו לגננות להקריא לילדים סיפורים. גם עכשיו. בעיקר עכשיו.