צור קשר
מלא/י את הטופס
ונחזור אליך בהקדם האפשרי
מלא/י את הטופס
ונחזור אליך בהקדם האפשרי
אם בתחילה כתיבת מאמרים וכתבות היתה נחלתם של אנשי מקצוע- עיתונאים, סופרים ומעצבי דעה, הרי שכיום כל גולש יכול להקים אתר או בלוג משלו ולמסור לעולם את משנתו. הוא אף יכול לעשות זאת באמצעים קלים יותר, וללא כל השקעה כספית, למשל באמצעות הפלטפורמות שמעניקות הרשתות החברתיות.
ואכן, על גבי הבמה שהעניקה הרשת, אצורים טקסטים רבים, בכל נושא שרק נבקש, החל ממאמרים מקצועיים, כתבות, תיאורים, שירים, פוסטים, הגיגים, טיפים, וסטטוסים יצירתיים. כולם מונחים ברשת, גלויים לעיני כל.
תרומה משמעותית ליצירות טקסט רבות הביא עימו גם מנוע החיפוש הפופולארי גוגל, אשר מעניק חשיבות רבה לתוכן כתוב ולאיכות שלו, ובהחלט מעודד בעלי אתרים ליצור תוכן כתוב ובכך לזכות במיקום גבוה יותר בתוצאות החיפוש.
הריבוי והזמינות של יצירות טקסט אלו ברשת מחד, והצורך "למלא" את האתרים בתכנים, עלולים להטעות רבים לחשוב כי יצירות הטקסט הפזורות ברשת זמינות וחופשיות לכל.
אם בעבר נדרשנו להחזיק עותק פיסי של יצירת טקסט על מנת להעתיקה (במכונת צילום למשל), הרי שכיום, לא נדרשת יותר מפעולת עכבר פשוטה על מנת להעתיק את הטקסט ולעשות בו כל שימוש שנחפוץ. לדאבוננו, אנו פוגשים יותר ויותר לקוחות אשר אותה פעולת עכבר פשוטה הובילה אותם בעל כורכם להליך משפטי ארוך ויקר.
שימו לב, הכתבות, הפוסטים והטקסטים המציפים את הרשת מוגנים לרוב בהיותם "יצירות ספרותית" לפי חוק זכות יוצרים. יצירות ספרותיות אלה, אמנם אינן זוכות להגנה אוטומטית, שכן עליהן לבטא מידת מה של יצירתיות, אך מאחר והחוק והפסיקה מסתפקים ביצירתיות מינימלית בלבד, לא מומלץ לקבוע כי טקסט אינו מוגן רק מאחר ולדעתכם הוא כתוב גרוע…
כך למשל, בנוסף לכתבות, מאמרים, טבלאות והרצאות הוכרו זכויות יוצרים בשאלות במבחן, בהוראות הפעלה, באריזת מוצר, במסמכים משפטיים בחוברות הדרכה ועוד.
בהתאם, אף יצירות טקסט שאינם קלאסיות, כגון סטאטוסים בפייסבוק או בטוויטר, עשויים להיות מוגנים בזכויות יוצרים, אם אלו גילמו מידה מיוחדת של יצירתיות.
בנוסף, במקרים מסויימים, אף אם הטקסטים עצמם אינם מוגנים בזכויות יוצרים (למשל עובדות או נתונים), עלולות לקום זכויות יוצרים על הסידור המיוחד שניתן להם, כחלק מיצירת לקט.
לכן, הקפידו תמיד על כללי הברזל הבאים:
1. במידת האפשר העדיפו תמיד לכתוב תוכן מקורי, פרי יצירתכם- גם אם נכתבו על אותו נושא מאות מאמרים. זכרו שהחוק אינו אוסר על יצירת תוכן דומה, אלא על העתקה.
2. במידה ואתם מזמינים תוכן מכותב מקצועי- בין אם מקדם אתר, בלוגר או אחר, דאגו להחתים אותו על הצהרה בה הוא מתחייב כי התכנים אותם יספק הם מקוריים. כמו כן, מאחר והחוק קובע כי יוצר התכנים הוא הבעלים הראשון של זכויות היוצרים בהם, הקפידו לרשום כי כל הזכויות בתכנים שלכם.
3. אל תחפשו את סימן ה- © לצד הטקסט. העובדה שאין סימון שכזה איננה אומרת שניתן להשתמש בטקסט הנ"ל באופן חופשי.
4. במידה והנכם נעזרים בעובדים שכירים שלכם, הקפידו להוסיף להסכמי ההעסקה שלהם הוראה המחייבת אותם לשמור על זכויות יוצרים וליצור תכנים מקוריים בלבד.
5. הקפידו להסביר לעובדיכם ולנותני השירות שלכם את החשיבות בשמירה על זכויות יוצרים ואת ההשלכות העלולות להגרם מהפרתם.
6. הניחו תמיד כי כל יצירת טקסט מוגנת בזכויות יוצרים. אם יש לכם ספק, ולו הקל שבקלים, המנעו מהשימוש בה, או פנו לעורך דין זכויות יוצרים להתייעצות.