צור קשר
מלא/י את הטופס
ונחזור אליך בהקדם האפשרי
מלא/י את הטופס
ונחזור אליך בהקדם האפשרי
בנקודה קריטית זו, קיים חשש טבעי כי אותם גורמים עלולים להעתיק את הרעיון ולפגוע אנושות במיזם המתפתח.
איך מגנים על הרעיון? איך מונעים את העתקתו?
רעיונות, הם כמו אויר- שייכים לכולם. אין כיום מגבלה בחוק בקשר לשימוש ברעיונות. כולם יכולים לפתח רשת חברתית, מנוע חיפוש או אפליקציית ניווט חברתית.
ההגיון לכך הוא פשוט. מתן מונופול לגוף או לחברה מסויימת לגבי רעיון כשלעצמו, תגביל ותעכב את פיתוחו. רעיונות חופשיים הם מרכיב קריטי לשם פיתוח ושיפור התרבות, האומנות והטכנולוגיה.
אז מה, אם כן, זוכה להגנה?
הרעיון אמנם איננו מוגן, אך המעטפת של אותו רעיון בהחלט זוכה להגנה. באותה מעטפת ניתן לכלול את הביטוי של הרעיון, כלומר דרך הספציפית שבחר היוצר לבטא את הרעיון שלו היא זו שעליה החוק מגן, למשל באמצעות הענקת זכויות יוצרים. ביטוי שכזה יכול במספר אופנים- בצורת טקסט לגבי קוד או אפיון של תוכנה או אפליקציה, מאמרים, סיפורים וכיו"ב, בצורה של תמונה איור או עיצוב ובצורות ביטוי שונות ומגוונות.
גם השם שניתן לאותו רעיון יכול להיות בנסיבות מסויימות מוגן. השם או הלוגו הוא זה שנושא עימו את המוניטין של העסק והוא זה שמבדיל אותו מבין המתחרים. על כן, שם שניתן לרעיון או לחברה שמפתחת אותו או מייצרת מוצרים על בסיסו זכאי להגנה וניתן לרשום לגביו סימן מסחר אשר יעניק למיזם את הזכות לעשות שימוש בלעדי בשם זה. ביחד עם השם ניתן להגן על הלוגו, העיצובים המיוחדים ועל כל אלמנט שיש בו כדי להצביע על קשר עם עסק או חברה ספציפית.
כך שאם נחזור לדוגמא שנתנו בתחילת המאמר, אכן כל אחד יכול ליצור רשת חברתית, מנוע חיפוש או אפליקציית ניווט חברתית. אך אף אחד לא יכול לכנות רעיונות אלה, "פייסבוק", "גוגל" או "וויז" (או שם דומה) לעצב את הלוגו באופן דומה עד כדי הטעייה או להעתיק את הקוד המפעיל אותן או את עיצובן.
האם בכל זאת יש דרך לשמור על הרעיון?
מאחר וכאמור, ליבת הרעיון איננה מוגנת, ככל ויזם המתחיל יתרחק מהליבה של הרעיון, יפתח ויאפיין אותו, באמצעים טקסטואליים, גראפיים או אחרים, כך יהיה קל יותר להגן על המיזם ולמנוע העתקה שלו. כאשר אותו רעיון ילבש כבר צורה ותוכן, ניתן יהיה לקבל הגנה של זכויות יוצרים על כל אותם ביטויים של הרעיון, או במקרים מסויימים גם פטנט.
אל תתפתו לספר את הרעיון שלכם לכל מי שרק רוצה לשמוע. המעיטו למינימום את האנשים אותם תשתפו. זכרו שגם בשוק בו הרעיונות חופשיים לראשוניות יש מרכיב מכריע. על כן, במידת האפשר הקפידו להחתים על הסכמי סודיות את כל הגורמים עימם תעבדו. אל תהססו להיות עיקשים (אך ריאליים) בשמירה על הדיסקרטיות של הרעיון שלכם- גם אם הוא נראה לכם פשוט. זכרו: די בניצוץ אחד של גאונות…