צור קשר

מלא/י את הטופס
ונחזור אליך בהקדם האפשרי

הצורך להיעזר בנותני שירותים מסוגים שונים, הוא בלתי נמנע. בחייו של כל מיזם, בכל תחום שיהיה, זקוקים מייסדיו לשירותים משלימים, אשר יסייעו להם להגיע לתוצאה אליה הם מכוונים.

שירותים משלימים אלה יכולים להיות ממתכנתים, למעצבים, מקדמים, אנשי מדיה, עורכי דין או יועצים בתחומים שונים. המשותף לכל אלה הוא, שלכולם ישנה נגיעה כזו או אחרת במיזם שלכם. איזו נגיעה? מה המשמעות שלה? כל זאת (ועוד) במאמר שלפנינו.

להגדיר את היחסים בהסכם

לא מעט מיזמים מתחילים "בין חברים". מה טבעי יותר, מאשר לפנות למתכנת שמשרת איתך במילואים או ישב לידך על ספסל הלימודים. ובין "חברים" ,לעיתים, קיימת אשליה לפיה אין צורך בקיום הסכם או הסדרת היחסים, זאת נוכח ההיכרות רבת השנים או החשש שמא הסכם יכול ליצור אי נעימות.

גם כאשר לא מדובר ביחסים חבריים, אנו נוטים לראות מגמה של העדר הסדרת היחסים בין נותני השירותים, לבין המיזם, בייחוד בתחילת הדרך.

זו כמובן טעות. העדר הסדרת היחסים באופן כתוב ומפורש, כמו גם תיאום ציפיות באשר לתמורה המתקבלת,  עלולה ליצור מערבולת של ממש בהמשך הדרך, להכניס אי יציבות ואף לטרפד את המשך התפתחותו של המיזם. בייחוד במצב בו קיימת התעניינות מצד משקיעים ודרישה לקבלת פעילות נקייה מטענות או תביעות מצד צדדים שלישיים.

לצערנו לא פעם נתקלנו במיזמים אשר נאלצו להתמודד עם טענות שונות ומשונות מצד ספקים ונותני שירותים, כי הובטחו להם אחוזים במיזם, או כי לא שולמה להם מלוא התמורה שהובטחה. טענות שהסכם קצר כמובן שהיה יכול למנוע. כפי שניתן לדמיין, טענות מסוג אלה עולות בדרך כלל אגב השקעה גדולה או הצלחה אחרת של המיזם.

אין מתנות חינם

על אף הפיתוי הקיים בתחילת הדרך לקבל "טובות" או עצות מכל מני יועצים או נותני שירותים, או לחלופין לקבל שירותים במחיר זול תוך ציפייה "לגדול יחד", יש להמנע מכך. העדר הסדרת התמורה המתקבלת מאותו גורם, נחמד וחביב ככל שיהיה, יוצרת חוסר וודאות באשר לצפיות שלו בהמשך הדרך ותציב אתכם בעמדת מיקוח נחותה כאשר המיזם יצבור ערך.

על כן, יש להסדיר את התמורה שמתקבלת מכל גורם או נותן שירות ולציין כי התמורה שהוא מקבל הנה סופית ומוחלטת. ככל והוסכם כי אותו נותן שירותים לא יהיה זכאי לתמורה- יש לציין זאת, תוך ציון כי הוא גם לא יהיה זכאי לתמורה.

של מי זכויות היוצרים?

נושא נוסף ומהותי המחייב הסדרה מפורשת בהסכם הוא זכויות היוצרים בתוצרי השירות. בהינתן שחוק זכות יוצרים קובע כי ברירת המחדל ביצירה מוזמנת (דהיינו יצירה שנוצרה בהתאם להזמנה ספציפית או עבור גורם אחר) היא שזכויות היוצרים שייכות ליוצר (כלומר לא למי שהזמין או שילם), יש חובה להסדיר כי כל זכויות היוצרים בפירות השירותים יהיו שייכים למיזם.

מיותר לציין שהעדר הסדרה של זכויות היוצרים ויתר זכויות הקניין הרוחני תציב אתכם בעמדה בעייתית מאוד בהמשך הדרך.

עניינים נוספים

מובן שקצרה היריעה לפרט את כל הרכיבים שהסכם שכזה צריך להכיל. על אף שהנושאים שהוצעו לעיל הם הנושאים המהותיים שחובה להסדיר, מומלץ כמובן להסדיר גם נושאים כגון העדר יחסי עובד מעביד, סודיות, אי תחרות ועוד.