צילום: עודד אליגון
מהו סימן מסחר? מדוע חשוב לרשום אותו ואיך עושים זאת? הכל במאמר הקצר שלפניכם
בכל מקום ובכל עת עניינו נפגשות בסימני מסחר. גם אם אנחנו לא מודעים לכך. כך, שדי בביקור שבועי בסופר על מנת לספק לנו "מנה גדושה" של מאות סימני מסחר הממלאים את המדפים העמוסים לעייפה מוצרים הקוראים לנו להעדיף אותם על פני האחרים.
לשם כך בדיוק נועדו סימני המסחר- על מנת שנוכל לזהות את אותם מותגים עם החברה (או האדם) שמספקת את המוצרים או השירותים תחת אותו מותג, וכן על מנת להגן על המוניטין שיצרה אותה חברה עם המוצר או הפעילות של המוצר. כך למשל, אם התרגלנו לקנות מוצר מסויים אותו אנו מעדיפים על פני מוצרים אחרים בשל סיבות שונות (כמו איכות, ותק, פרסום אטרקטיבי ועוד), בא סימן המסחר ומגן על המוניטין של המוצר בפני נסיון של יצרן אחר להטעות את הציבור על ידי יצירת מוצר דומה- הן על ידי עיצוב, שם או צליל דומים.
את סימן המסחר ניתן להרכיב מאותיות, מספרים, מילים, דמויות או שילוב שלהם, בשניים או שלושה מימדים והוא דרוש אישור של רשם סימני המסחר אשר יבחן האם הסימן כשיר לרישום על פי המבחנים הקבועים בפקודת סימני המסחר.
תקופת בחינת הבקשה יכולה להתארך על פני תקופה של כשנה ובנסיבות מסויימות אף תוך כמה ימים. במידה ותאושר הבקשה יירשם הסימן מיום הגשת הבקשה ויהיה תקף לתקופה של 10 שנים, שלאחריה ניתן יהיה לחדשו ל- 10 שנים נוספות וכך הלאה.
פעולת רישום סימן מסחר היא פעולה מומלצת ביותר כאשר יש ברשותנו מותג (לוגו, שם או סמל) אשר צבר מוניטין ויש סיכוי כי גורמים אחרים עלולים להשתמש במוניטין זה, כדי לקדם את המוצרים שלהם. רישום סימן המסחר, מקנה הגנה מפני אותם גורמים. זאת, להבדיל ממצב בו לא נרשם סימן מסחר, ואז הדרך לפעול כדי למנוע את ניצול המוניטין היא בדרך של עוולת גניבת עין, עפי חוק עוולות מסחריות.
משרד עו"ד עוז חיים עוסק ברישום סימני מסחר בארץ ובעולם, חידוש ומעקב של הסימנים, תביעות בגין הפרת סימן מסחר, הגשת התנגדויות לרישום, אכיפת הזכויות של בעלי סימנים ועוד.